Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk
Annons - Svenska magasinet

Nyhet 2020-11-06

Fredagsvinet: Utlänningarna står för vinkonsumtionen på kusten

Svenska Magasinet i Spanien
Dela med
Ola Josefsson
2020-11-06

Costa del Sol är den tredje viktigaste vinmarknaden i Spanien efter Madrid och Barcelona. Tack vare turisterna utifrån och de utländska kolonierna. I provinsen finns det 45 bodegor. En del viner exporteras av tradition men av rödvinerna så är det omkring 90 procent som konsumeras på Costa del Sol.

Tack vare 20 miljoner turister så konsumeras det mellan 45 till 50 miljoner flaskor vin per år. Cirka 700.000 av dessa har producerats i Ronda. Då ska vi tänka på att ursprungsmärkningen Málaga är en mycket liten del jämfört med giganter som La Rioja och Ribera del Duero.

Nyligen intervjuades José María Losantos i Diario SUR. Han är vinälskaren som föddes i Miranda de Ebro (Burgos) och sedan några år tillbaka äger han producenten bodega Doña Felisa i Chinchilla nära Ronda. Sedan 2016 är José María även president för kontrollmyndigheten Consejo regulador i provinsen Málaga som har 45 producenter.

Losantos säger att tack vare kustens utländska kolonier så finns det en bra marknad på Costa del Sol. Faktum är att de utländska turisterna väljer vin medan spanjorerna i huvudsak väljer öl. Det finns ett fokus bland många utlänningar att handla närproducerat. Det har blivit en trend att söka efter lokala produkter.

Och med tjugotalet vinproducenter i Ronda finns det mycket på nära håll att undersöka.

Däremot är utbudet av lokala viner på många barer och restauranger dåligt. Jag brukar i regel fråga efter något lokalt vin. Det gör jag oavsett var jag befinner mig i Spanien.

Tyvärr finns det en viss okunnighet på många restauranger och så har vi distributionsledet och logistiken som styr utbudet. Distributör erbjuder sin portfölj av viner, som kanske inte innehåller viner från provinsen Málaga, utan mer från kända distrikt som La Rioja, Ribera del Duero och Toro.

Om inte ägaren gillar förändringar så litar denne på sin distributör och vinlistan blir som den blir. Så har vi detta med lönsamhet. Det är på husets vin som restauranger gör sina inkomster. Stora lager som säljs av jämfört med enstaka flaskor som riskerar att bli liggande under en tid och som kostar mer i inköp.

Det är också en marknadsföringsfråga. Vinregionen La Rioja lägger 13 miljoner euro på marknadsföring av deras viner. Någon sådan budget har inte vinnäringen i provinsen Málaga. Den är nästan noll.

Tack vare samarbeten och stödprojekt genom satsningen Sabor a Málaga och provinsstyrelsen Diputación har lokala viner kommit ut på marknaden via kampanjer.

Även om det är de utländska turisterna som bidrar till vinkonsumtionen på kusten så finns det vissa trendbrott bland spanska ungdomar. Det gäller i synnerhet unga kvinnor som lär sig uppskatta vin till matlagning.

Om en amerikansk tv-serie visar en kvinna som står i köket och lagar och samtidigt avnjuter ett gott vin så skickar det signaler.

Att dricka vin ses också som mer sofistikerat än att dricka öl men med ökad kvalitet blir det också ett högre pris.

Det intressanta med provinsens Málagas vinnäringen de senaste 20 åren är planteringen av vinstockar som inte har någon historisk koppling som traditionell moscatel och Pedro Ximénez.

Numera skördas det Sauvignon Blanc och Chardonnay och inte bara de tidigare lokala Doradilla och Lairen. Bland blå druvor hittar vi inte bara Tempranillo och den lokala druvan Romé utan även Petit Verdot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Syrah, Merlot, Pinot Noir, Garnacha, Graciano och Malbec. Lägg till Tintilla de Rota och Melonera som har kommit tillbaka.

Vintips
Eftersom vi berättar om José María Losantos vid bodega Doña Felisa Chinchilla så tar jag några tips därifrån. Detta är viner jag hittat vid de större köpcentrum på kusten:

Chinchilla Doble Doce 2015
Röda Chinchilla Doble Doce från Bodega Doña Felisa årgång 2015. Har legat 15 månader på franska ekfat. Ett mycket bra vin från Ronda gjort på Cabernet Sauvignon (85%), Merlot (15%). Rubinröd färg, elegant, nyanser av mogna bär och frukter som hallon och plommon samt ceder och kryddor från fransk ek. Prisbelönt i Paris: The Gold Medal of the ‘Best Cabernet-Sauvignon In The World’. Pris: 18,95 euro

Chinchilla Roble 2019
Ett ungt vin på Tempranillo, 90%, och Tintilla de Rota, 10%, som har tagit sig bra med utmärkande aromer av plommon och körsbär, toner av rostade kryddor och inslag av rosmarin. Fruktigt, balanserat i gommen. Pris: 8,60 euro

Seis+Seis 2016
Intensiv vacker körsbärsröd färg med aromer av skogsbär. Mogna tanniner. Ett vin med bra kropp, koncentrerat med balanserad syra och välintegrerad ek. På Tempranillo, 60%, och Syrah, 40%. Nio månader på fat. Pris: 11,80 euro.

Fler tips på spanska viner hittar du här
 

 

Axplock av ÄLDRE ARTIKLAR ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Vittsjö
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
Annons - Svenska magasinet
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Annons - Svenska magasinet
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2020 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet i Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255