När Fly Me gick i konkurs i fjol räckte Sterling ut en hjälpande hand till strandade resenärer i utlandet. I slutet på oktober var det Norwegian tur att hämta hem strandade Sterlingresenärer. Vem står nu på tur? Av Ola Josefsson

Det är en gammal klassiker, startad på en prästgård i Tjäreborg i Danmark för många år sedan, som nu har gått i graven. Det blev Nordens tredje största flygbolag men också den största flygkonkursen i Norden.

Själv har jag en bild hemma där jag kliver ombord på Sterlings Super Caravelle på gamla Bulltofta i Malmö. Året är 1969 och jag skulle göra min första utlandsresa, som tvååring. Sedan dess har det blivit många resor med bolaget som förr i tiden hade det klassiska ”S:et” på stjärtfenan. Fram till sin död hade Sterling kvar prefixet NB före sina flightnummer, anspelande på pionjären Nordisk Bustrafik från 1950-talet.

Nu har Sterling ”kraschlandat”. Och Sterlingkonkursen stinker.

Annons

I media har det framkommit uppgifter om att Sterling sålde biljetter fram till tisdagen den 28 oktober. På natten mot den 29 oktober kom uppgiften om konkursen. Ledningen som la locket på samma dag har känt åt vilket håll det lutade, och den isländska ägaren beslutade att inte skjuta till några fler pengar i bolaget.

Konkursen kommer inte som någon överraskning. Svikande marknad, höjda bränslepriser samtidigt som Sterling har varit ett notoriskt förlustbolag i många år. När finanskrisen kom (läs drabbade Island) blev situationen ohållbar.

Flera flygbolag sitter i samma båt som Sterling. De är 31 i antal i skrivande stund, hittills i år som har gått i konkurs.

Och lika många kan komma att gå i konkurs innan året är slut. Richard Björnelid, flyganalytiker på Veckans Affärer, säger i samband med en intervju i SvT att flygbranschen just nu upplever sin värsta kris någonsin. Han liknar det vid ett blodbad.

Enligt Richard Björnelid finns det bara tre säkra kort i Europa; KLM, Lufthansa och British Airways. Ryanair (Irland) och Easyjet (England) fortsätter att pressa priserna.

En titt i backspegeln visar att irritationen på Sterlings bristande service har varit påtaglig från många Spaniensvenskar som har hört av sig till Svenska Magasinet.

Ifjol berättade vi om hur en svensk ung kvinna blev strandsatt på Arlanda på grund av att Sterling hade passtvång trots att lagen säger att man kan resa till Schengenlandet Spanien på ett nationella id-kortet. Ständiga förseningar, långa köer till incheckningen, en krånglig och bristfällig bokningssajt på nätet, obekväma avgångstider, extra tillägg beroende på var i planet du önskade sitta och extra tillägg på det incheckade bagaget. Avgifter som har staplats på varandra.

Vad händer efter Sterlings konkurs? När en aktör försvinner från marknaden minskar konkurrensen vilket betyder dyrare flygbiljetter. De billigaste biljetterna går åt snabbare när Sterling är borta, kommenterar SAS informationschef Knut Morten Johansen i Norge.

Sterlings konkurs är ett hårt slag för alla Spaniensvenskar. Sterling hade en halv miljon resenärer till spanska destinationer under 2007. Med 60 avgångar i veckan från Skandinavien till spanska resmål var Sterling ett av de flygbolag som flitigast trafikerade Spanien. Sterlingkonkursen berör totalt cirka 40.000 resenärer som hade bokat biljetter. Konkursen kom olägligt för många inför jul och nyår.