Puerto Banús pekas ut som en ikon i Marbellas nöjesliv men säkerheten måste bli bättre
Av Ola Josefsson
Bakom Marbella Luxury Weekend i somras stod kommunen tillsammans med ett antal lokala företag för att ge Puerto Banús en global PR. Skådespelarna Marisa Berenson och Inés Sastre närvarade under middagen för Children For Peace som hölls på hotell Villapadierna inbäddat i bergen mellan Benahavis och Estepona.
200 speciellt inbjudna gäster hade betalat 200 euro för att närvara vid festligheterna på det femstjärniga hotellet där USA:s first lady, Michelle Obama, bodde sommaren 2010. Alla hade förväntat sig att den amerikanska modellen Ivana Trump skulle komma men det gjorde hon inte.
Det gjorde däremot den ökände vapensmugglaren Adnan Khashoggi med hustru Lamia. Vi som var trogna Marbella på 1980-talet minns Khashoggi, han var den ende som fick landa nattetid i Marbella med sin helikopter.
Khashoggi var nummer 1 i Marbellas jet-set liv under 80-talet och i somras var han tillbaka för ett kort ögonblick. Det blev en nostalgisk tillbakatripp till Marbellas glansdagar på 80-talet.
Andra kändisar som närvarade under Marbella Luxury Weekend var Ana Obregón, Jacqueline de la Vega, Beatriz de Orleans och Carmen Lomana. Iransk kaviar, champagne och sportbilar var givna inslag under Marbella Luxury Weekend.
I samband med festligheterna arrangerades det ett forum med diskussioner och föreläsningar dit ett antal experter inbjudits för att diskuterades hur Marbella ska hitta sig själv och framtidstron, eller rättare sagt den ekonomiska framtiden.
Marbella är inte Monaco eller Dubai, det är Marbella det var samtliga experter överrens om liksom att motorn i framtiden heter turism. Så var det på 1970-talet och så är det nu.
Den nya ideologin för Marbella går ut på att bli sockerbiten för ett visst klientel. Det ska handla om lyx. Det framkom under den debatt som var organiserad av kommunikationsföretaget OAK Power.
Och visst kör Marbella i gräddfilen på Costa del Sol. Här finns 30.000 bostäder som kostar omkring en miljon euro. Det finns ytterligare 35.000 bostäder som kostar mellan 300.000 till 600.000 euro.
Det som diskuterades var kommunens geografiska läge, den befintliga infrastrukturen och vad som saknas, som en omfattande kulturell kalender. Krögare betonade renhållning, säkerhet och lyxiga butiker som extra dragplåster.
Marbella har 15.000 hotellbäddar, 627 restauranger och 154 bankkontor men endast fyra museum och 30 konstgallerier.
”Den kulturella nivån i Marbella är mycket låg”, säger Sophie Gravier, medlem vid Polígono Gallery som vill göra Marbella till Europas Miami.
”Besökarna varken vill eller kan gå omkring och handla i 24 timmar, det måste finnas ett annat utbud också. Jag har träffat kunder med stor köpkraft som lämnat Marbella för att de tycker att det är för tråkigt”, säger Sophie Gravier i en intervju i dagstidningen La Opinión de Málaga.
Enligt flera bedömare måste säkerheten förbättras och flera platser snyggas upp, det gäller i synnerhet fritidshamnen Puerto Banús.
”De flesta initiativ som gjorts i Marbella är privata”, menade ägaren till Hotel Villapadierna, Ricardo Arranz som även är president vid Federación Andaluza de Urbanizadores y Turismo Residencial.
Med vid forumet i Marbella fanns även Paco García som är direktör för restaurangen El Lago som kom med i Michelinguiden 2005.
”I Marbella finns det bara en hotell –och restaurangskola”, säger García som dock prisar många av de kockar som arbetar i området. ”Men det finns inget utrymme för självbelåtenhet. Med tanke på så många restauranger som det finns här är andelen kvalitetsrestauranger mycket låg”.
María de la Hera, direktör vid Bulgari en España, tror att en bra framtid med kvalitetskunder ligger i att Marbella kan ta emot kryssningsturister när väl hamnen är utbyggd.
I Marbella finns 30.000 bostäder som kostar omkring en miljon euro. Det finns ytterligare 35.000 bostäder som kostar mellan 300.000 till 600.000 euro.
Motorn i framtiden heter turism
Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00
Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola
Telefon: (+34) 952 665 007
På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.
Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 200 000 per månad, över 7 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización
Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255