Svenska Magasinet - Din Svenska tidning i Spanien
EspañolEnglishDanskNorsk

Spanien just nu – fake news

Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien

Spanien just nu – fake news

”Fake news” har blivit utsett till årets ord i det engelska språket. Med Katalonienkonflikten blev ”fake news” eller ”falska nyheter” en het potatis även i Spanien. Undersökningar visar att vi får lära oss att leva med ”fake news”, det finns inget botemedel.


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ola Josefsson
Twitter: @JosefssonOla


Den som läser utländsk gratismedia på Costa del Sol eller Costa Tropical lägger snart märke till att en del är direkt dåliga med att ange källor. Notiser och nyheter som skrivs saknar källhänvisning. Källkritik är den främsta och finmaskiga silen som hjälper oss att skilja nyheter från ”fake news”.

Med den digitala revolutionen, sociala nätverk och webbplatser sprids information med blixtens hastighet. Aldrig någonsin har det varit viktigare att rensa och sila i flödet. Det lär inte bli bättre. När Pew Research Center frågade tusen experter på internet uppgav 51 procent att det inte blir några förändringar.
 
I Sverige har det varit en tradition med att publicera en eller flera påhittade historier 1 april. Ifjol slutade flera tidningar med aprilskämt. En kul tradition gick i graven på grund av ”fejk news”. Kanske inte helt överraskande i ett ängsligt Sverige.

Vad är ”Fake news”? Nyligen publicerades nyheten att ur fontänen på plaza de Unamuno i Bilbao flödade det kalimotxo. Baskiens egen sangria eller tinto verano där man mixar rödvin och Coca-Cola. En del medier kopplar automatiskt ihop ”fake news” med Trumpadministrationen. Det finns många som ägnar sig åt att snickra ihop vilseledande nyheter som ska tjäna vissa syften.

Under höstens Katalonienkonflikt publicerades det tveksamma och hårt vinklade nyheter där avsändaren var Ryssland. Russia Today och Sputnik beskrev Spanien som ett odemokratiskt land, en auktoritär stat jämfört med frihetens Katalonien. De gick i katalanska upprorsmakares led. Som ett mantra upprepades de katalanska separatisternas slagord. Ett instabilt Europa som faller itu inifrån är en dröm för ryska ultranationalister. 
Det spanska regeringskansliet La Moncloa berättar hur skräpmeddelanden publicerades på sociala nätverk med målet att misskreditera spansk demokrati. 55 procent kom från Ryssland och 30 procent från Venezuela.
Officiellt har både Kreml och den ryska regeringen bekräftat sitt stöd till Spanien att Katalonienkonflikten är en intern fråga i Madrid. Rysslands ambassadör i Spanien, Yuri Korchaguin, har varit kritisk till uttalanden om ”rysk inblandning i Katalonienkonflikten” och kallar det för ”farlig och felaktig populism”.
Vanligast är att vi förknippar populism med politiker. Populism frodas även bland journalister med enkla lösningar för komplicerade problem.

Studien ”Trust in news” från konsultfirman Kantar konstaterar att de sociala nätverkens trovärdighet är som bortblåst. Elsa González, president vid spanska journalistförbundet FAPE (Federación de Asociaciones de la Prensa de España) beskriver de sociala nätverken som en uteplats där alla säger vad de tänker och tycker utan bekräftad trovärdighet eller sanningshalt.

Samuel Negredo, professor vid fakulteten för medier och kommunikation vid Navarra universitet, menar att den traditionella journalistiken fortsätter att vara den mest tillförlitliga för den digitala spanska publiken. 51 procent av spanjorerna litar på nyheterna medan 24 procent tvekar.
På frågan om traditionella medier kan bidra till att skilja på nyheter och ”fake news” uppger 46 procent att de har förtroende för traditionell media medan 21 procent menar att de inte uppfyller sitt uppdrag korrekt. Andelen som tror att det sköts korrekt sjunker till 36 procent när internetanvändare frågas om det som publiceras på internet.

I studien från Kantar ingår intervjuer med 8.000 personer i Brasilien, Frankrike, Storbritannien och USA. Sex av tio uppger att politiska utspel under valtider brister i trovärdighet.

Även EU-kommissionen oroas över allt fler felaktiga nyheter som sprids på nätet. De vill förbättra för EU-invånare att hitta tillförlitliga och verifierade nyheter för att förhindra spridning av desinformation.
Spanska journalistförbundets president Elsa González menar att även politiker missbrukar Facebook och Twitter vilket gör att journalistiken blir en viktig mellanhand som ska bekräfta och verifiera nyheter och verklighet.
Det är framför allt yngre användare som tror att media inte kan skilja fakta från fiktion. Personer mellan18 till 24 år väljer att hitta sanningen på nätet i stället för den traditionella pressen.
Det gäller för traditionell media att också vara självkritisk. Ibland saknas den självkritiken. Snabba nyheter är i regel skadliga för kvalitén. Det är bra att stanna upp, granska och få en nyhet eller uttalande bekräftad.

Så finns det ”fake news” som har slagit igenom stort. Som att Jesus föddes den 25 december när han föddes någon gång på hösten. Det står inte i bibeln när Jesus föddes eller att hans födelse skulle firas.

För att blidka hedningarna och som motvikt till firandet 25 december av solguden som romersk riksgudomlighet, dies natalis solis invicti (den oövervinneliga solens födelsedag) bestämde de kristna kyrkofäderna på 300-talet att Jesus var född den 25 december. En ”fake news” som har påverkat hela världen.

Snacka om genomslag!
 


Axplock ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
LÄS SENASTE SvM
Senaste numret av Svenska Magasinet
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet

Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
Svenska Magasinet i Spanien
AKTUELLA TEMPERATURER
© 2018 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255