Det har gått 100 år sedan en ingenjör och visionär gjorde verklighet av sina planer med att bygga ett flygfält på gården El Rompedizo. Den 20 oktober var det även 60 år sedan det första chartrade flygplanet med nordiska resenärer från främst Finland och Sverige landade i Málaga. Av Ola Josefsson
Foto: Museo de Aeropuertos, Navegación y Transporte Aéreo

På förmiddagen den 9 mars 1919 cirklade piloten Henri Lemaitre och ingenjören Pierre-Georges Latécère med sitt flygplan Salmson 2A över Málaga för att hitta en plats att landa på i samband med ett regnoväder. De landade nära fincan El Rompedizo där ett flygfält började byggas. Latécère arrenderar marken för 7.000 pesetas om året av ägaren Félix Assiego.

Den 2 september samma år startar den första reguljära flyglinjen. Flygfältet stod klart som ingick på linjen Toulouse-Barcelona-Alicante-Málaga-Casablanca med bolaget Compagnie de Lignes Aériennes Latécoère. Första turen hade bara en passagerare till Málaga. Det var Frankrikes konsul i Málaga, Louis Marius Santi. Bolaget flög linjen under tretton år fram till 1933 då Air France startade.

Den första statschefen som flög på linjen var Albert I av Belgien den 13 oktober 1921 på väg till Casablanca i Marocko. Den 13 januari 1938 startar linjen Málaga-Sevilla-Tétouan-Melilla. En biljett till Tétouan kostar 100 pesetas, 250 pesetas till Melilla.

Annons

100 år senare är Málaga en av få städer i Spanien där den första ursprungliga flygplatsen ligger kvar på samma ställe och fortsatt används. Över 50 flygbolag har Málaga som destination med rutter till hela Europa samt Nordamerika (New York, Montreal), Afrika (Marrakech, Tanger, Casablanca) och Asien (Turkiet, Israel, Qatar, Kuwait, Saudiarabien och Bahrain).

Under dessa 100 år har flygplatsen haft cirka 400 miljoner resenärer varav över 19 miljoner ifjol, 2018.
Málaga flygplats (AGP) är en av de mest betydelsefulla och viktigaste inom spanska luftfartsverket AENA. Flygplatsen följer de mål som satts upp för hållbar utveckling av FN.

Milstolpar
1919
Den 2 september landar det första planet på den första reguljära flyglinjen Toulouse-Barcelona-Alicante-Málaga-Casablanca med bolaget Compagnie de Lignes Aériennes Latécoère.

1950-talet
Det första internationella flyget landar. Finska Kar Air som flyger från Helsingfors via bland annat Bromma inviger charterlinjen Ruta del Sol och landar i Málaga klockan 12.02 den 20 oktober 1959. Flygkapten Olli Mäkiinen och andrepiloten Antti Waris landade planet, en Convair 440 Metropolitan. Planet som tog 52 passagerare och gjorde 465 km/h står parkerad vid flygmuseet i Málaga sedan 30 juni 2006. Flygmuseet ligger vid Plaza Pierre Georges Latecoérè bakom ölproducenten Cervezas San Miguel.
Linjen Ruta del Sol blir succé och samtliga biljetter till december 1960 säljs på en gång. Bakom Kar-Air stod de tre finska bröderna Valto, Niilo och Uuno Karhumäki.

Tidigare hade de flesta turister kommit via Gibraltar. Från den 3 juni 1950 flög Gibraltar Airways två gånger i veckan till Málaga med ett flygplan som tog 36 passagerare. Den brittiska researrangören Horizon Holidays startade 15-dagars turistresor till Torremolinos i maj 1956. Den 1 november 1958 invigs den förlängda nya rullbanan på två kilometer vilket gör att Viscount-flyg kan landa. Under månaden november 1958 hade flygplatsen 6.000 resenärer.

1960-talet
Kair Air växer under 1960-talets början med reguljära flyg mellan Helsingfors och Málaga via Göteborg, Torslanda, och Luxemburg.
Turistboomen inleds på allvar med nyöppnade linjer till London, Bryssel, Köpenhamn, Dublin, Helsingfors, Paris, Amsterdam, Frankfurt och Geneve. 24 november 1966 invigs en ny rullbana som mäter 3.200 meter och 45 meter på bredden och landningssystemet ILS installeras. 1968 öppnar en ny terminal, den som i våra dagar heter Terminal 1.

23 november 1961 anländer 80 skådespelare och artister med bland annat David Niven och Leslie Carol för filminspelning. Året efter startar British Airways reguljär linje. 1964 anländer filmstjärnan Frank Sinatra för filminspelning i El Chorro. Under tiden var han bosatt på klassiska hotellet Pez Espada i Torremolinos. Allt fler upptäcker det genuina och säkra resmålet Spanien som 1964 registrerar 13 miljoner turister varav hundratusentals väljer Costa del Sol.
15 januari 1967 landar för första gången ett flyg från New York, en Boeing 707 från Pan American. DC-9 och DC-8 syns allt oftare på Málaga flygplats.

1970-talet
1971 landar för första gången en Jumbo Jet, Boeing 747, från KLM med 350 passagerare. KLM inleder trafik på lördagar mellan Amsterdam och Málaga med Jumbo jet. 30 juni 1972 invigs en ombyggd terminal på 26.700 kvadratmeter som ska kunna ta emot charterresenärer till en kostnad av 295 miljoner pesetas. Luftfartsministern Julio Salvador är på plats.
Den 20 april 1974 sätts det nytt rekord med 130 flyg som startar och landar under ett dygn. 4.000 resenärer passerar Terminal 1 den dagen. 1978 utökas inrikesflyget till Barcelona, Madrid, Las Palmas, Palma de Mallorca och Teneriffa.

1980-talet
Den allvarligaste flygolyckan inträffar i september 1982 då ett fulltankat Spantax-flyg inte kommer upp i luften vid startögonblicket utan gör ut på riksväg N-340. 50 personer omkommer och 40 skadas.
Concorde från British Airways landar den 6 december 1985. Golfturisterna börjar strömma till i allt större antal. Nya linjer till Toronto, Kuwait, Istanbul och Saudiarabien öppnar.

1991
Terminal 2 eller Pablo Ruiz Picasso (T2) står klar. Flygplatsen passerar 100 miljoner resenärer sedan starten 1919.

2000
Lågprisflygbolagen slår igenom med Málaga som destination.

2004
Den största ombyggnaden i flygplatsens historia inleds.

2010
Terminal 3 står klar och Spaniens kungapar inviger 15 mars.

2011
Málaga flygplats byter officiellt namn till Aeropuerto de Málaga-Costa el Sol (AGP)

2012
En andra rullbana öppnar för trafik. Flygplatsen har därmed två start- och landningsbanor som mäter 3.090 respektive 2.750 meter.

2019
Flygplatsen fyller 100 år med cirka 235 rutter och trafikerar 195 platser i världen. 400-miljonerstrecket på antal passagerare sedan starten passeras.

Fakta/Museo de Aeropuertos, Navegación y Transporte Aéreo
Adress: Plaza Pierre Georges Latecoérè bakom ölfabrikören Cervezas San Miguel.
Öppettider: Tisdagar 10 till 14 och 17 till 20. Onsdagar till lördagar mellan 10 till 14.
Inträde: Gratis.
Föremål: 4.000 objekt med allt från flygplan till uniformer och annan teknisk utrustning.
Kontakt: Tlf 952 048 176 och e-post: agpmuseo@aena.es.
Kontaktperson: Joaquín de Carranza París

Värsta flygolyckan krävde 50 dödsoffer
Flyg 995 från Spantax. Klockan 10 den 13 september 1982 inträffade den värsta flygolyckan på Málaga flygplats som krävde 50 dödsoffer. En DC-10 med 380 passagerare ombord som tillhörde flygbolaget Spantax kraschade efter start och 50 personer omkommer. Flygolyckan är den värsta i historien på Solkusten.

En fulltankad DC-10 från Palma de Mallorca och Madrid skulle vidare till JF Kennedy-flygplatsen i New York med charterresenärer efter ett stopp i Málaga. Planet hade nått 204 km/h på startbanan då kraftiga vibrationer uppstår. Piloterna beslutar sig för att avbryta starten trots att hastigheten var långt över det som rekommenderas.
I stället för att lyfta fortsatte DC-10:an vidare genom stängslet och över den hårt trafikerade riksväg N-340 och stannade 450 meter från rullbanan efter att ha kraschat mot ett betonghus.
Till slut kraschade det fulltankade flygplanet som förvandlades till ett eldhav. Det är ett rent mirakel att bara 47 resenärer och tre besättningsmän omkom av totalt 380 passagerare varav 13 i besättningen. 110 fick sjukhusvård.

Räddningsarbetet var mycket komplicerat på grund av elden. De flesta omkomna var brända och blev därför svåra att identifiera.
En del av passagerarna försökte få med sina tillhörigheter. Det gjorde att de hindrade andra resenärer att ta sig ur planet med följd att de brändes till döds levande. De flesta omkomna befann sig i bakre delen av planet.
Trots att riksväg N-340 var hårt trafikerad var det bara tre bilar som blev inblandade när flygplanet fortsatte över körbanan. Fyra bilister skadades varav en allvarligt.

Málagas borgmästare Pedro Aparicio, den andalusiska regionalregeringens president Rafael Escuredo och den spanska regeringschefen Leopoldo Calvo Sotelo besökte skadade och närvarade vid den officiella minnesstunden i Málaga.
En haverikommission tillsattes som visade att det ena däcket i noshjulet orsakat vibrationen. Rapporten visade att det var brister i utbildningen för piloterna hur de skulle agera. De hade utbildning i hur de skulle agera om en motor inte fungerade. Här handlade det om en onormal situation som de saknade kunskap om.

Piloter avbryter inte starter om det inte finns tillräckligt lång rullbana som ger dem den möjligheten.
De flesta överlevande från det kraschade planet flög till New York senare samma dag efter att Iberia satt in ett extraflyg. Ett dussintal resenärer vägrade att flyga efter den omtumlande kraschen.
Flygbolaget Spantax försattes i konkurs 1988.