Svenska Magasinet - Satsa friskt mot beach 2007
Español English Dansk Norsk

Satsa friskt mot beach 2007

Se Svensk TV
Rodd är en utmärkt övning för att stärka ryggmuskulaturen

Rodd är en utmärkt övning för att stärka ryggmuskulaturen

De flesta människor har eller har haft problem med ryggen. För samhället kostar detta stora summor pengar. Med styrketräning för rygg- och magmusklerna kan vissa risker för ryggproblem minimeras. Komplettera styrketräningen med rörlighetsträning eller stretching


Version för utskrift Skicka till en vän

Av Ola Josefsson

Din rygg består huvudsakligen av tre muskelgrupper. Breda ryggmuskeln (M. Latissimus dorsi), rut-musklerna (M. Rhomboideii) och kappmuskeln (M. Trapezius). För att sedan komplettera din ryggträning bör även musklerna som påverkar ryggradens kotor tränas. Dessa ”ryggfiléer” (M. Erector spinae) löper längs ryggraden. Om du känner dig stel i ryggen kan du med fördel rulla upp kota för kota vid ryggresningar för att förbättra rörligheten.

Framför datorn
När du ska träna breda ryggmuskeln rekommenderas att dra stången ned mot bröstet istället för bakom nacken. Om du vill komma åt de muskler som påverkar skulderbladen är olika typer av roddövningar utmärkta. Särskilt personer som sitter mycket framför datorn brukar ha problem med spända muskler.
Detta är förslag, känner du dig osäker, fråga alltid din instruktör så att du utför övningarna rätt. Modell är Fitnessprofilen Teresa García Santero som kom tvåa i Body Fitness i Málagaprovinsen i förrfjol.

Rodd
Utförande: Fäst ett handtag i nedre fästet på en dragmaskin. Håll lätt böjda knäleder, greppa handtaget och spänn magen. Luta dig framåt så att ryggen sträcks ut men behåll ryggraden rak. Dra ihop skulderbladen så att bröstet skjuts fram, böj armbågsleden och dra in handtaget mot kroppen i navelhöjd. ”Tänk” att du drar med armbågarna, inte med händerna. Armbågarna löper nära kroppens sidor. Pressa ihop skulderbladen i slutläget. 3x15.
Du tränar: Rutmusklerna, kappmuskeln, breda ryggmuskeln och axeln, baksida.

Ryggresning

Utförande: Ställ in fotstödet så att höftbenskammen placeras utanför dynan. Spänn magen lätt, håll armarna i kors över bröstet, dra in hakan mot bröstet och rulla ned kota för kota. Vänd rörelsen innan musklerna slappnar av. Rulla upp tills ryggen är i neutralt läge utan att svanka för mycket. Håll blicken i golvet. Vill du göra övningen mer avancerad kan du hålla en viktskiva (5-10 kg) tätt intill kroppen. 3x15.
Du tränar: I huvudsak ”ryggfiléerna” som löper längs ryggraden men även breda ryggmuskeln och hamstring assisterar.

Vill du läsa hela artikeln, hämta senaste numret, eller boka din prenumeration så får du Svenska Magasinet från och med nästa nummer.


Teresa García Santero

Teresa García Santero




Axplock ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Vittsjö
LÄS SENASTE SvM
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet


AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast

© 2018 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255