Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Volvo Ocean Race 2017-18: Världen tuffaste kappsegling har på nytt startat i Alicante

En vanlig dag på jobbet (Foto: Ainhoa Samchez)
En vanlig dag på jobbet (Foto: Ainhoa Samchez)
Volvo Ocean Race har sitt huvudkontor och även ett museum i Alicantes hamn där starten av 2017-18 års race startade. Det är en av årets största händelser i Alicante och Spanien och man räknade med uppemot tre miljoner besökare totalt under tävlingen.


Av Anders Löfgren
e-post: anders.g.lofgren@gmail.com

Vad är då Volvo Ocean Race? Det är det ultimata testet av hur ett lag fungerar under oerhörd press och ett mänskligt äventyr som inte liknar något annat. För de allra flesta är det en stor utmaning och ett jätteäventyr att segla runt jorden. De här lagen ska inte bara segla jorden runt, de ska göra det så fort det bara går i extrema kappseglingsbåtar. Man ska segla 45.000 nautiska mil över fyra oceaner, besöka sex kontinenter och tolv städer.

Hamnområdet ”Race Village”
Hamnområdet myllrade av folk och kan närmast beskrivas som ett nöjesfält dock utan karuseller och liknade. Det fanns massor med aktiviteter både på land och till sjöss. Till sjöss fanns två olika typer av segelbåtar som besökarna kunde få testa. En avancerad katamaran och en litet enklare segeljolle. På land fanns Volvo Ocean Race Museum och en äldre Volvo Ocean Race-båt som man kunde få klättra omkring på och i. Dessutom hade varje team en monter, en scen för olika uppträdanden m.m. samt montrar som beskriver båtarna i detalj m.m.

Båtarna
Båtarna är entypsbåt Volvo Ocean 65 vilket innebär att alla båtarna är identiska och byggda på samma varv så att alla har precis samma förutsättningar. Även seglen är tillverkade av samma segelmakeri och man får använda max 17 segel totalt under hela seglingen och ta med max 9 på båten för varje etapp.
Båtarna är extrema på många sätt. De är drygt 20 m långa och 5,6 m breda och ett djupgående på 4,8 m. Totalvikten är bara 12,5 ton (tom båt) vilket är extremt lite för en båt i den storleken. Masten är 30,3 m hög och storseglet är 163 m2 och maximala segelytan är 572 m2  
Invändigt är utrustningen väldigt spartansk, allt för att hålla den totala vikten nere. Båtarna är byggda i kolfiberarmerad plast vilket gör att allt är kolsvart under däck. Att måla i någon ljus färg skulle göra båten tyngre.

Nya regler
Bemanningsreglerna är något ändrade till årets upplaga av racet. I racet för 3 år sedan så hade sex båtar helt manliga besättningar med 8 personer och en båt med helt kvinnlig besättning med 12 personer, den svenska båten SCA. I år så säger reglerna att en helt manlig besättning får bestå av max 7 personer. En blandad besättning kan bestå av max 9 personer d.v.s. 7 män plus 1 eller 2 kvinnor vilket nästan alla båtarna valt eller 7 kvinnor plus 1 eller 2 män. Blandar man 50/50 så får man vara totalt 10 vilket båten ”Turn the Tide on Plastic” valt och med helt kvinnlig besättning får man vara 11 personer.

Besättningarna
Besättningarna är en blandning av mycket erfarna seglare som seglat denna tävling flera gånger och unga seglare som gör detta för första gången, många med fina meriter från VM- och OS-seglingar. Den mest erfarna är Nya Zeeländaren Stu Bannatyne som seglat denna tävling 7 gånger och vunnit 3 gånger. Den här gången seglar han med den kinesiska båten Dong Feng. Andra erfarna seglare är bl.a. Xabi Fernandez som seglat 4 gånger och är skeppare på den spanska båten Mapfre. Den ende svensken i detta race är Martin Strömberg och han har seglat 3 gånger och vunnit 1 gång. Nu seglar Martin på ”Turn the Tide on Plastic” vars kvinnliga skeppare Dee Caffari seglade förra gången med båten SCA men hon har också har en enorm erfarenhet av andra stora kappseglingar och har dessutom som enda kvinna seglat jorden runt ensam non-stop 3 gånger.

Livet ombord
Livet ombord är extremt på många sätt. Inte minst den spartanska inredningen med enkla tygkojer att försöka sova i, en enkel toalett och ett primitivt kök enbart gjort för att kunna värma frystorkad mat. Man jobbar i 4-timmarsskift där man under 2 av de 4 lediga timmarna är s.k. standby och i princip inte kan sova. Ibland behövs alla på däck oavsett om man är i tjänst eller inte så de ”lediga” timmarna tenderar att i verkligheten bli ganska få. Det finns ingen dusch ombord så efter några dagar utan möjlighet att tvätta sig ordentligt så börjar alla att längta efter regn vilket är enda möjligheten till att få en dusch. Efter 3-4 veckor som den längsta etappen kan ta så känner man sig kanske inte så fräsch längre. Särskilt inte som man långa tider är blöt av det saltvatten som sköljer över en.

Miljön är väsentlig för Volvo Ocean Race
Volvo Ocean Race har lanserat ett stort hållbarhetsprogram för racet 2017-18 och framöver genom partnerskap med 11th Hour Racing, AkzoNobel och FN: s Miljöorganisations kampanj ”Clean Seas” genom båten ”Turn the Tide on Plastic”. Man har lagt fram ett program med en rad åtaganden som fokuserar på havens tillstånd.

De tre hörnstenarna är:
• Att minimera tävlingens eget fotavtryck med ett särskilt fokus på att minska och om möjligt eliminera plasten för engångsbruk i de olika hamnarna. En utmanande uppgift, men som kommer att bidra till att förändra beteendet genom att fokusera på det. Ett bra exempel på detta var ett antal gratis fyllningsstationer för rent dricksvatten så att folk kunde återanvända sina plastflaskor. 
• Genom att utnyttja sin globala kommunikationsplattform för att sprida medvetenhet och åtgärder för att förbättra havens hälsa och minska föroreningen av plast, ett utbildningsprogram för att förändra beteenden och anordna havstoppmöten som samlar vetenskapen, regeringar, sporten och företag.
• Att så långt det går lämna ett positivt arv efter sig genom många olika åtgärder inklusive ett vetenskapsprogram där man med hjälp av de seglande båtarna samlar in data till sjöss och därigenom bidra till vår förståelse för oceanernas tillstånd i de mest avlägsna områdena på planeten.



Starten
Efter några soliga och varma dagar med mycket litet vind så blåste det upp på startdagens morgon med vindar runt 10 m/s vilket är precis vad seglarna och publiken önskade sig. Helt perfekta förhållanden med andra ord.

Det hela började i hamnområdet det s.k. Race Village med olika intervjuer, presentationer och parader av olika musik- och dansgrupper och inte minst seglarnas parad genom området till sina respektive båtar där ett febrilt arbete med de absolut sista förberedelserna pågick innan det var dags att kasta loss vid 11-tiden inför starten kl. 14:00.

Samtidigt började hela Alicantebukten fyllas med små och stora åskådarbåtar inklusive de litet större båtarna med särskilt inbjudna gäster och pressen. Över alltihop surrade helikoptrar och ett större jetplan cirkulerade över bukten så spänningen var på topp när det väl var dags för start.

Båtarna seglade först en triangelbana över hela bukten för att publiken skulle få sitt innan man så småningom seglade iväg mot Lissabon via Madeira i c:a 20 knops fart. En förhållandevis kort etapp på c:a 1450 sjömil som förväntades ta 7-8 dagar.

Först över startlinjen var Mapfre, Vestas och Turn the Tide on Plastic i stort sett jämsides. Seglingen runt triangelbanan bjöd på många spännande situationer där båtarnas placeringar skiftade hela tiden och där man emellanåt seglade väldigt nära varandra vid rundningsmärkena. Efter triangelbanans sista rundningsmärke så var Dongfeng först iväg mot Lissabon tätt följda av AkzoNobel, Scallywag och Turn the Tide on Plastic med ende svensken i tävlingen ombord, Martin Strömberg. Med c:a 20 knops fart så tog det inte lång stund innan alla var utom synhåll. Det sista stora spänningsmomentet innan båtarna försvann var att bl.a. Turn the Tide on Plastic nästan kolliderade med en av de stora åskådarbåtarna, när man passerade på bara c:a en meters avstånd.

Följ gärna de fortsatta strapatserna på http://www.volvooceanrace.com/en/home.html
 
Stor folkfest i hamnområdet timmarna innan start (Foto: Ainhoa Sanchez)
Stor folkfest i hamnområdet timmarna innan start (Foto: Ainhoa Sanchez)
Trångt, mörkt och spartanskt inne i båten bland kläder och bestick (Foto: Sam Greenfield)
Trångt, mörkt och spartanskt inne i båten bland kläder och bestick (Foto: Sam Greenfield)

Man ska inte bara överleva, man har ett jobb att sköta också (Foto: Konrad Frost)
Man ska inte bara överleva, man har ett jobb att sköta också (Foto: Konrad Frost)
Gratis fyllningsstationer för rent dricksvatten som en del av miljöarbetet (Foto: Ainhoa Sanchez)
Gratis fyllningsstationer för rent dricksvatten som en del av miljöarbetet (Foto: Ainhoa Sanchez)

Så här illa kan det se ut på en strand efter att en storm dragit fram (Foto: Ainhoa Sanchez)
Så här illa kan det se ut på en strand efter att en storm dragit fram (Foto: Ainhoa Sanchez)
Anders Löfgren samtalar med den ende svenske deltagaren Martin Strömberg (Foto: Magnus Frendin)
Anders Löfgren samtalar med den ende svenske deltagaren Martin Strömberg (Foto: Magnus Frendin)

Startskottet har precis gått (Foto: Pedro Martinez)
Startskottet har precis gått (Foto: Pedro Martinez)
Väldigt trångt vid första rundningsmärket efter starten (Foto: Ainhoa Sanchez)
Väldigt trångt vid första rundningsmärket efter starten (Foto: Ainhoa Sanchez)

Intervju med Martin Strömberg

Vi såg när ni seglade i går att det gick betydligt långsammare för er än för övriga, varför?
Det berodde på att ordinarie storsegel gick sönder på morgonen så vi seglade med ett mycket mindre segel än alla andra.

Vad har ni för besättning?
Vi är 10st, 5 tjejer och 5 killar. De andra är 9st, 7 killar och 2 tjejer.

Hur ser du på mixade besättningar? Det var ju en del diskussion om det på presskonferensen.
Jag ser ingen större skillnad men däremot tycker jag att det är jätteviktigt att vara flera. Man kan inte segla båten lika bra med 7 ombord som med 9 och med ytterligare 1 som vi har tycker jag bara är en fördel.

Hur långa vakter har ni?
4 timmar på, 2 timmar standby och 2 timmar av förutsatt att inte situationen kräver alla på däck.

Dee som är er skeppare har ju ensamseglat mycket och man kan då förledas att tro att hon är en ensamvarg även om hon gav prov på motsatsen på presskonferensen, stämmer det?
Det stämmer inte alls, tvärtom så är hon mycket social. Då är många andra jag seglat med t.ex. en del fransmän betydligt mer ensamvarg. Hon är verkligen en lagspelare så det är konstigt att hon seglat så mycket ensam.

Hur ser besättningens åldersfördelning ut? Det sägs att ni ska vara en ganska oerfaren besättning.
Vi är ju en ganska ung besättning överlag och jag är den som seglat det här racet mest med mina 3 gånger.  Så när det gäller havskappsegling så stämmer det att vi är ganska oerfarna men å andra sidan så har vi 4 som kommer direkt från OS och 1 från Americas Cup så vi kan utan tvekan segla.

Hur ser du på era chanser?
Det beror på hur det utvecklar sig nu i början. Vi har haft ganska kort tid för förberedelser och koncentrerat oss på att få rätt dynamik i gruppen och inte hunnit lägga så mycket tid på hur vi ska trimma båten.

Vilken är den största utmaningen?
Det är ju det sportsliga och att se till vi har fart i båten och se till att vi är minst lika snabba som de övriga båtarna. Jag är ju ganska bortskämd med det som tidigare seglat med de snabbaste båtarna.

Vilka är era största styrkor, är det att ni har en person mer ombord?
En mer ja, men framför allt är det den unga energin vi har ombord. Allt som tidigare känts som svårt känns ganska enkelt med den här gruppen människor.

Och era svagheter då?
Det är ingen tvekan att det är den begränsade erfarenheten.

Hur ser du på era chanser att vinna?
Vi har ju inte så jättehöga chanser att vinna men jag tror verkligen att vi kan göra väldigt bra ifrån oss. 

Om vi ser till dig personligen, du har ju gjort ett antal race, hur kommer det sig att du vill göra ett till?
Det är den stora utmaningen. Det är ju den bästa och största tävlingen vi har i världen när det gäller segling så egentligen är det ganska givet. 

Har du familj och barn och hur fungerar det i så fall när du är borta så långa perioder?
Jag har tjej och 2 hundar men inga barn. Det funkar bra, i alla fall än så länge. De säger inte så mycket.

Hur fungerar det med mat och hygien, maten är enkel och ni bor på ett litet utrymme?
Det funkar bra, den frystorkade maten har utvecklats mycket och maten på vägen hit från Lissabon var alldeles utmärkt. Men det är klart att det är bättre att gå ut på stan här och käka. Det finns ju ingen dusch ombord så man är ju rätt glad om det kommer ett regn efter 2 veckor till havs så man kan duscha i det.

Hur ser arbetsfördelningen ut på båten?
När det är alle man på däck så har man sina fasta positioner men när man är inne i vaktsystemet så får alla jobba med allt. 

Vad betyder båtens miljöengagemang för dig och hur påverkade det dig när det gällde valet att komma med på den här båten?
Oerhört viktigt och ett av skälen till att jag valde att segla med ”Turn the Tide on Plastic” när jag blev erbjuden den möjligheten. Havet ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Ett skrämmande exempel på nedskräpningen i havet var att när vi seglade från Lissabon till Alicante inför starten så fick vi stanna 2 gånger för att rensa kölen där stora plastsjok fastnat. Nu är det inte det man ser som är det stora problemet utan det man inte ser. Vi har en utrustning ombord på vår båt som kontinuerligt mäter vattenkvaliteten.
 



Otäckt trångt att ta sig ut på havet mot Lissabon mellan åskådarbåtarna i hög fart (Foto: Ainhoa Sanchez)
Otäckt trångt att ta sig ut på havet mot Lissabon mellan åskådarbåtarna i hög fart (Foto: Ainhoa Sanchez)






















Vittsjö